Kwas foliowy (witamina B9) ma bardzo ważne znaczenie dla organizmu – jest potrzebny każdej komórce ciała. Jego brak jest bardzo groźny dla kobiet w ciąży, gdyż może m.in. spowodować wady płodu, np. rozszczep kręgosłupa, bezmózgowie, przepuklinę mózgową.

Niedobór kwasu foliowego może powodować niedokrwistość, zaburzenia degeneracyjne, osteoporozę, choroby układu krążenia, a nawet nowotwory. Jeśli natomiast chodzi o kobiety w ciąży, to w jej wczesnym okresie niedobór witaminy B9 może zwiększyć ryzyko pojawienia się wad cewy nerwowej u płodu.

Zażywaj kwas foliowy już przed ciążą!

Kwas foliowy (najlepiej z przyswajalnych kwasów) powinna przyjmować każda kobieta, która chce zajść w ciążę i urodzić zdrowe dziecko. Zawierają go m.in.: soja, szpinak, szparagi, brukselka, brokuły, pomarańcze, banany, jabłka, sok pomarańczowy, chleb razowy, otręby pszenne, jaja kurze. Warto podkreślić, że kobiety w ciąży są bardzo wrażliwe na małą podaż witaminy B9, gdyż jest ona niezbędna do wzrostu komórek oraz ich reprodukcji. Do tego jej niedobór może wpłynąć na powstawanie wad ośrodkowego układu nerwowego oraz na niedorozwój łożyska. Niedobory kwasu foliowego mogą również przyczyniać się do samoistnego poronienia, a także zmniejszać masę urodzeniową dziecka.

Kwas foliowy a ciąża

Stosowanie witaminy B9 przed zajściem w ciążę to najlepsza profilaktyka. Badania potwierdzają, że codzienne przyjmowanie małych dawek kwasu foliowego, czyli 0,4 mg/d, może znacznie zmniejszyć ryzyko pojawienia się wad rozwojowych u dzieci. Należy przyjmować witaminę B9 nawet wtedy, gdy nie planuje się dziecka, ponieważ wiele ciąż jest nieplanowanych. Kobieta o ciąży zazwyczaj dowiaduje się w 4. lub 6. tygodniu jej trwania, wtedy na rozpoczęcie przyjmowania kwasu foliowego może być już za późno, gdyż wcześniej mogło dojść u płodu do powstania wady rozwojowej.  

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

52 − = 47