Potoczne powiedzenie mówi, że wszystko co dobre, musi być niezdrowe. W kuchni jednak ta zasada wcale nie musi się sprawdzać. Stosując odpowiednie składniki i przestrzegając odpowiednich zasad obróbki produktów, możemy nie obawiać się zgagi i niestrawności.

Wybierając produkty i dania lekkostrawne warto pamiętać, że powinny też one zapewniać odpowiedniej ilość składników odżywczych.

 

Organizm powinien być codziennie „zasilany” odpowiednią porcją węglowodanów, białka, a także witamin i minerałów. Sztuka polega na tym, by produkty je zawierające były zdrowe i łatwo przyswajalne. Warto o tym pamiętać komponując codzienne menu. Do śniadania na przykład dobrze jest wybrać pieczywo chrupkie, które oprócz tego, że jest lekkie, zawiera też cenny błonnik.

Obiad powinien zapewnić nam porcję łatwo przyswajalnego białka, zaś jego dobrym źródłem są np. drób i ryby. Przy kolacji szczególnie należy zadbać o jej lekkostrawność, gdyż ciężkie dania mogą się przyczynić do trudności z zasypaniem. Można tu wybrać np. pełnoziarniste pieczywo (zabezpieczy przed nocnym spadkiem poziomu cukru we krwi) z dodatkiem warzyw i chudego nabiału.

Nigdy nie należy zapominać o owocach i warzywach, choć także wśród nich znajdziemy rzeczy ciężkostrawne, jak np. cebulę czy ogórki. Należy zatem używać ich w ograniczonych ilościach.
Oprócz doboru produktów trzeba pamiętać też o sposobie ich przygotowania.

Ryba gotowana na parze nie przysporzy nam problemów z trawieniem jednak ryba wędzona jest już często ciężkostrawna. Unikajmy też potraw smażonych z dużą ilością tłuszczu.