Witaminę D można znaleźć w rybach, takich jak węgorz, łosoś, śledź lub makrela, a także w żółtku jaja i serach. Weganie mogą uzupełnić jej poziom, sięgając po grzyby shiitake, boczniaki oraz żagwicę listkowatą i kurki.

Rola witaminy D w organizmie

Główną funkcją, jaką witamina D (zwanej też słoneczną witaminą) pełni w organizmie człowieka, jest poprawa odporności. Oprócz tego bardzo ważne jest to, w jaki sposób wpływa na kości i zęby, wzmacniając je. Chroni przed rozwojem krzywicy i osteoporozy. Ponadto wspomaga działanie układów mięśniowego i nerwowego. Aby pozyskać ją ze słońca, należałoby przebywać na zewnątrz codziennie przez 15-20 minut. Trzeba wtedy wyeksponować około 20% powierzchni ciała, na które nie został nałożony krem z filtrem UV. W państwach leżących w umiarkowanej szerokości geograficznej, takich jak Polska, może być to trudne, szczególnie w okresie od października do kwietnia. Można wtedy sięgnąć po suplementy diety, takie jak Vitrum D3, lub zadbać o większą ilość produktów żywnościowych zawierających witaminę D.

Produkty z największą zawartością witaminy D

Witamina D znajduje się głównie w rybach, jajach oraz nabiale. W 100 g świeżego węgorza znajduje się aż 1200 j.m. witaminy. Natomiast śledź w oleju zawiera 808 j.m., a śledź marynowany – 480 j.m. Łosoś po upieczeniu lub ugotowaniu ma 540 j.m. słonecznej witaminy. Nieco mniej można jej znaleźć w rybach z puszki, takich jak sardynki i tuńczyk – jest to 200 j.m. Natomiast pieczona lub gotowana makrela stanowi źródło 152 j.m. w 100 g potrawy. Z kolei żółtko jaja zawiera 54 j.m. witaminy D, a ser żółty – w zależności od rodzaju – 7,6-28 j.m.

Witamina D w diecie wegańskiej

W diecie wegańskiej należy zwrócić szczególną uwagę na produkty mające w składzie słoneczną witaminę. Zazwyczaj w produktach pochodzenia roślinnego znajduje się bowiem witamina D2, która jest mniej aktywna niż witamina D3 znajdująca się w diecie osób jedzących ryby oraz nabiał. Weganie powinni sięgnąć po żagwicę listkowatą, która dodatkowo pomaga regulować masę ciała. Grzyb, taki jak kurka, którego fachowa nazwa to pieprznik jadalny, również ma dużą ilość witaminy D. Pomaga osobom, które mają zapalenie dróg żółciowych, a także naczyniaki. Ułatwia pozbycie się pasożytów. Kolejnym źródłem słonecznej witaminy jest boczniak ostrygowaty, który ma też działanie antywirusowe. Ponadto zawiera duże ilości wapnia, potasu, sodu i witamin z grupy B. Weganie powinni także sięgnąć po grzyby shiitake, które koją nerwy oraz obniżają poziom ciśnienia krwi oraz cholesterolu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

28 + = 32